Cunoscută și după abrevierea AEGRM, această arhivă constituită la nivel național se supune reglementărilor Codului Civil, dar și legii nr. 99/1999 cu privire la unele măsuri pentru accelerarea reformei economice și a accesului liber la informațiile înscrise cu privire la avizele de garanție. Deși informațiile din arhiva electronică de garanții mobiliare pot fi consultate online la liber, înscrierea unui contract de garanție între un creditor și un titular implică un procedeu specific. Dreptul de a opera în această bază de date revine notarilor, avocaților și persoanelor desemnate drept operatori autorizați prin decizia Ministerului de Justiție.
Vezi 👉 AICI cum poți folosi un CALCULATOR DE RATE
Ce este arhiva electronică de garanții mobiliare
Cum se face înscrierea în arhivă
Ce implică o radiere din arhiva electronică
Ce este arhiva electronică de garanții mobiliare
Arhiva electronică de garanții mobiliare este un registru informatizat, organizat într-o bază unică de date la nivel național, ce permite publicitatea contractelor de garanție asupra bunurilor mobile. Aceste contracte sunt, de regulă, încheiate între bănci și titularii de credite bancare, respectiv titularii contractelor de leasing.
Această arhivă poate fi definită și ca un sistem prin care se ține evidența priorității ipotecilor mobiliare și de publicitate, a cărui structură este repartizată pe persoane și pe bunuri.
Prin intermediul arhivei electronice de garanții mobiliare, orice creditor ipotecar are posibilitatea de a face publică existența ipotecii mobiliare aferente unui bun, respectând dispozițiile Codului Civil, mai exact ale articolelor 2420, alin. 1, 2409, alin. 2 sau 2415. Potrivit acestuia din urmă, creditorului care înscrie în arhiva electronică de garanții mobiliare o ipotecă asupra unui bun imobiliar i se atribuie prezumția cunoașterii existenței tuturor ipotecilor înscrise anterior cu privire la respectivul bun.
Vezi categoria noastră 👉 GHID DE CREDITARE
Cum se face înscrierea în arhivă
Accesul în arhiva electronică de garanții mobiliare este liber, iar orice persoană poate face o căutare în baza de date aferentă, introducând datele specifice ale unui anumit debitor sau ale unui bun. Aceste acțiuni nu sunt condiționate de plata vreunei taxe, dar este necesară parcurgerea unor etape. Prima dintre acestea este completarea datelor aferente contractului de ipotecă imobiliară vizat, în formularul-tip. Datele vor fi introduse în arhivă de către operatorul de arhivă, dar acesta nu este obligat să verifice concordanța dintre datele înscrise în formularul de aviz și cele cuprinse în contractul de ipotecă.
Înregistrarea datelor în registru poartă numele de aviz de ipotecă și implică redarea fidelă a conținutului din formularul-tip, care a fost completat de solicitantul înscrierii. Din punctul de vedere al avertizării potențialilor creditori asupra contractelor de ipotecă încheiate anterior, arhiva are rolul de a proteja creditorii ipotecari inițiali în fața celor cu rang de prioritate inferior.
Siguranța unei tranzacții imobiliare depinde de exactitatea datelor legate de un anumit bun ipotecat, iar arhiva garantează transparență în acest sens. Creditorului ipotecar îi revine obligația de a transmite constituitorului o copie după avizul de ipotecă, într-un interval de timp de cel mult 24 de ore de la momentul înscrierii.
Vezi categoria ▶ CUM MĂ AJUTĂ UN BROKER
Ce implică o radiere din arhiva electronică
Potrivit articolului 2.419 din Codul Civil, obligația de radiere revine creditorilor ipotecari, iar aceasta trebuie solicitată operatorului arhivei, într-un termen de cel mult zece zile de la plata obligației garantate. Omiterea acestei formalități, din partea creditorului, atrage după sine prejudicii directe sau indirecte, aduse atât debitorului, cât și constituitorului ipotecii. Suma ce se stabilește în contul daunelor-interese nu poate avea o valoare mai mică decât echivalentul a 500 de euro în lei.
Informațiile de mai sus clarifică diferența dintre simpla consultare a informațiilor publice din arhiva electronică de garanții mobiliare și introducerea acestora prin procesul de înscriere. Prin mijlocirea asigurată de operatorii autorizați, publicarea informațiilor se efectuează rapid și cu o prezentare cât mai precisă a datelor.
Lasă un comentariu